Każdego tygodnia ok. 1500 Pacjentów z całej Polski oczekuje na wizytę w Poradni Onkologicznej warszawskiego Centrum Onkologii – Instytutu. Do tej pory było to miejsce ciemne, które nie napawało optymizmem. My wiemy, że odpowiednio dobrane kolory i projekt wnętrza mają korzystny wpływ na samopoczucie Pacjenta onkologicznego i jego nastawienie do przejścia przez raka. Dlatego od pięciu lat remontujemy kolejne miejsca. Do jasnych, funkcjonalnych przestrzeni przyjaznych Pacjentom dołącza poczekalnia Poradni Onkologicznej COI.
Każdy chory i jego bliski przekraczający próg Centrum Onkologii potrzebuje sił i wsparcia, by przejść przez raka. W Poradni Onkologicznej spotykają się osoby, które po raz pierwszy stawiają czoła diagnozie oraz te, które są w trakcie terapii lub zakończyły już leczenie – Pacjenci w różnej kondycji zarówno psychicznej, jak i fizycznej. Dotychczasowe wnętrze mogło przytłaczać – ciemna boazeria, niewygodne krzesła, wysłużone łazienki, puste ściany, brak roślin, światła i powietrza.
Czas oczekiwania na wizytę – bez względu na to, jak długo trwa, zawsze jest niezwykle stresujący dla Pacjenta i Jego bliskich. Dlatego zależało nam na tym, żeby w jakimkolwiek stopniu zmienić miejsce tego oczekiwania na bardziej przyjazne – mówi dr n. med. Beata Jagielska, zastępca dyrektora ds. lecznictwa otwartego i rozliczeń świadczeń zdrowotnych COI. W badaniu ankietowym, które dyrekcja COI przeprowadziła wśród Pacjentów, właśnie poczekalnie (dostępność miejsc siedzących oraz jakość toalet) wskazane były jako obszary, w których zmiany są niezbędne.
Leczenie to nie tylko procedury medyczne, ale również wsparcie społeczne i życzliwe otoczenie, w jakim człowiek chory ma powracać do zdrowia – mówi dr Mariola Kosowicz, psychoonkolog, Kierownik Poradni Psychoonkologii COI. Szpital, poradnia przyszpitalna, to miejsca częstego pobytu osób chorych i ich bliskich. Dlatego też czym bardziej życzliwe otoczenie, m. in. otaczające kolory, tym większy komfort dla osób cierpiących z powodu choroby. Kolory mają duży wpływ na samopoczucie człowieka. Jedne wprowadzają napięcie, rozdrażnienie, a inne łagodzą napięcia i stres. Życzliwe, estetyczne wnętrze to również oddanie szacunku osobom zmagającym się ze stresem choroby – podkreśla.
Poczekalnie w przychodniach onkologicznych to zwykle miejsca szare, przygnębiające i zatłoczone. Dlatego od pięciu lat zmieniamy rzeczywistość chorych, zmieniając przestrzenie, w których spędzają najwięcej czasu. Projekt Poczekalnie Onkologiczne został zainicjowany przez założycielkę Fundacji, Magdę Prokopowicz i jest wynikiem jej własnych doświadczeń i potrzeby zmiany. Jedną z głównych rak’n’rollowych zasad jest tworzenie warunków, by chorzy onkologicznie mogli żyć godnie, dobrze i szczęśliwie, pomimo raka. Wiemy, że godziny oczekiwania na wizytę mogą być lepsze. Dlatego remontujemy kolejne poczekalnie poradni onkologicznych oraz pokoje dzienne na oddziałach, by choć odrobinę wesprzeć Pacjentów w tym trudnym czasie oraz odwrócić ich uwagę od problemu, z którym tam przychodzą – podkreśla Joanna Rokoszewska-Łojko, dyrektor zarządzająca Fundacji Rak’n’Roll – Wygraj Życie!, koordynatorka programu „Poczekalnie Onkologiczne”. Do tej pory wyremontowaliśmy poczekalnie, m.in. w Katowicach, Olsztynie, Poznaniu, Zielonej Górze, Warszawie i Wieliszewie – dodaje.
Renowacja Poradni Onkologicznej COI była największym z dotychczasowych przedsięwzięć remontowych Fundacji Rak’n’Roll. Budynki i cała infrastruktura kompleksu Centrum Onkologii na Ursynowie liczy 30 lat! Stopień zużycia jest bardzo duży, niektóre pomieszczenia nigdy nie przechodziły remontu… – mówi Elżbieta Barańska, zastępca dyrektora ds. techniczno-administracyjnych, COI. Wszystkie siły i środki przeznaczamy na procedury medyczne, czyli ratowanie życia i zdrowia naszych Pacjentów. Na większe, a nawet mniejsze remonty nie mamy niestety funduszy. Dlatego takie gesty i działania dla nas – a przede wszystkim dla naszych Pacjentów – są niezwykle cenne i bardzo za nie dziękujemy – dodaje.
Generalnemu remontowi poddano 200m2 powierzchni. Odnowione zostały łazienki, rozprowadzona instalacja wentylacyjna, naprawione ściany i drzwi. Zniknęła ciężka i ciemna boazeria. Cała przestrzeń została pomalowana, a stare siedziska zastąpiono wygodnymi, kolorowymi fotelami i miękkimi krzesłami. Ściany ozdobiły zdjęcia osób, które przeszły przez raka i chcą dzielić się swoim doświadczeniem z tymi, którzy są na początku lub w trakcie tej drogi.
Remont został sfinansowany z darowizn celowych partnerów programu „Poczekalnie Onkologiczne”: Kulczyk Foundation oraz Akzo Nobel.
W kolejnym etapie prac odświeżona zostanie poczekalnia przy wejściu E oraz powstanie Punkt Informacyjny przy głównym wejściu do Centrum Onkologii, wskazywany przez Pacjentów jako największa obecnie potrzeba dla lepszego działania COI.