Aktualności

Zmiana myślenia i mówienia o profilaktyce nowotworów to ważna część działalności komunikacji Rak’n’Rolla. Wierzymy w moc słów, właściwie dobranych przekazów, więcej – jesteśmy pewni, że często to one decydują na podjęcie decyzji o zaopiekowaniu się sobą i swoim zdrowia. Stworzyliśmy poradnik, który ułatwia mówienie i pisanie o profilaktyce.

Zależy nam na tym, by kampanie społeczne na temat zdrowia były w Polsce prowadzone na właściwym poziomie: odpowiadały na potrzeby odbiorców, dobrze informowały, jak o siebie dbać i gdzie upewniać się, że organizm działa prawidłowo. Żeby tak się stało potrzebne jest wyrównanie wiedzy komunikacyjnej podmiotów i organizacji organizujących i prowadzących kampanie społeczne.

Podjęliśmy rękawice – powołaliśmy zespół ekspercki, który podczas trwających sześć miesięcy prac stworzył Poradnik komunikacji profilaktycznej. Zaproszeni do projektu językoznawcy, komunikolodzy, marketerzy oraz pracownicy organizacji pozarządowych wypracowali rekomendacje dotyczące tworzenia narracji na temat badań. Powołany przez Rak’n’Rolla zespół działał pro bono. Publikację można pobrać za darmo ze strony internetowej projektu.

Co znajdzie się w poradniku?

W liczącym 25 stron opracowaniu omówione zostały wątki takie jak m.in.: emocje, humor i groteska w przekazach zdrowotnych, budowanie zaufania do nadawcy komunikatu, blokery komunikacji, style narracji, profilowanie odbiorców czy miejsca publikacji komunikatów. Poradnik został uzupełniony o studium przypadku, narzędziownik oraz informacje, jak weryfikować jakość materiałów edukacyjnych na temat zdrowia.

Kto tworzył poradnik?

Prace na temat zagadnień-rekomendacji budujących Poradnik oraz ich omawianie trwały od stycznia do lipca 2025 roku. W skład zespołu eksperckiego weszli: dr hab. Beata Drabik oraz dr Anna Chudzik z Katedry Teorii Komunikacji UJ, dr Magdalena Pataj z Katedra Dziennikarstwa
i Medioligwistyki, Wydział Politologii i Dziennikarstwa UMCS, Marta Pawłowska MBA, ekspert komunikacji zintegrowanej o zdrowiu IZWOZ Uczelnia Łazarskiego, przewodnicząca Prezydium Partnerstwa STOP OTYŁOŚCI, Paweł Bogusław, prezes Polskiego Towarzystwa Trenerów Biznesu a z ramienia Fundacji Rak’n’Roll: Emilia Klimasara (prowadzenie), Olga Myślińska i Jacek Maciejewski.

Blisko 3 na 4 Polaków negatywnie ocenia dostęp do informacji o programach profilaktyki zdrowotnej w Polsce

Z danych opublikowanego przez Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej raportu „Zdrowie w Internecie” (publikacja w 2023 roku) wynika, że na 1182 respondentów, aż 73,37% uczestników ankiety wyraziło się negatywnie na temat dostępu do informacji o programach profilaktyki zdrowotnej w Polsce. Tylko niewielka część respondentów (16,84%) zgodziła się, że dostęp do tych informacji jest wystarczający.

Jak można korzystać z opracowania?

Bezpłatną publikację można pobrać ze strony komunikacjadlazdrowia.pl i korzystać z niej na zasadach licencji Creative Commons CC BY-ND (zasady dozwolonego użycia zostały wyjaśnione na pierwszych stronach opracowania). Poradnik może służyć nie tylko jako narzędziownik, zbiór niezbędnych (podstawowych) pojęć, ale także jako wsparcie podczas tworzenia briefów dla agencji kreatywnych, którym zlecane są realizacje kampanii społecznych na temat zdrowia.

Obsługą komunikacyjną projektu, w tym dystrybucją informacji o poradniku zajęła się pro bono Agencja Compass PR. Bardzo dziękujemy Paniom Agnieszce Pawlikowskiej, Aleksandrze Prorok i Elżbiecie Tobiasz za nieocenione wsparcie.

Warsztat kreatywny oraz spotkania online zespołu eksperckiego prowadziła agencja &Sons: Magda Krótka oraz Ewa Wasiewicz. Ilustracjami i złożeniem materiału zajęła się Weronika Cholewa – graficzka, ilustratorka i Podopieczna Rak’n’Rolla.

Kategorie

Archiwum

Fundacja
Rak’n’Roll. Wygraj Życie!
Al. Wilanowska 313A
02-665 Warszawa
NIP: 9512296994
zobacz na mapie
22 841 27 47
biuro@raknroll.pl
BNP PARIBAS:
39 1600 1462 1893 9704 1000 0001
KRS 0000338803
zbieraj na Facebooku
Rak'n'Roll @ Facebook
Rak'n'Roll @ Instagram
Rak'n'Roll @ Twitter
Rak'n'Roll @ LinkedIn
Sklep Rak'n'Roll